woensdag, juli 27, 2005

Verwachtingen

Jusuf staat bijna dagelijks bij ons voor de deur. Er is altijd wel iets wat hij graag gemaakt wil hebben of dat geregeld moet worden. Maar gister bracht hij onverwachts een vriendinnetje mee; ze wou graag dat ik een auto voor haar tekende, met bloemen er op en een jongen en een meisje en kabouters er in.
Eigenlijk heet ze Kübra, maar iedereen noemt haar Kubra. 'Allah vindt die naam lief' melde Jusuf en het was duidelijk dat hij er zelf net zo over dacht. Ik heb wat over de naam doorgevraagd en kreeg een onduidelijk verhaal te horen. Beide kinderen wisten er het fijne ook niet van. Dat het een ernstige kwestie was en dat het een hele eer is om Kubra genoemd te worden, bleek echter zonneklaar. Ik tekende rustig verder aan de sprookjesauto en ontdekte later na wat zoekwerk, dat Kubra vernoemd is naar de eerste vrouwelijke volgeling van Mohammed. Haar geloof en zuiverheid worden geroemd. Onmiddelijk legde ik een link tussen Kubra's illustere naamgenote en het enthousiasme waarmee ze me verteld had hoe de auto er uit moest komen te zien en hoe ze me met een verlegen glimlachje 'bedankt' had gezegd, voor ze met haar aanwinst was weggerend.
Vandaag waren de kinderen er weer; of ik nog wat voor ze kon maken. Beiden wilden ze een pistool hebben.


(Vryage)

7 Comments:

Anonymous Anoniem said...

He MOOI stuk! Je wordt al een echte family-man ;)
Je blog mag er trouwens (inmiddels ook weer) zijn! Erg stijlvol geworden. Chapeau.

11:14 a.m.  
Anonymous Anoniem said...

Ha je bent er weer, en nu in enkelvoudige vorm? Heel mooi!

1:37 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Ik wist niet dat je weg was want ik wist niet dat je bestond. Maar leuk je gevonden te hebben.

5:07 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Je vraagt je dan toch af aan welke invloeden die kinderen in die 24 uur bloot hebben gestaan?

7:51 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Ik denk dat Kubra er héél tevreden mee was, aan haar guitige lach te zien :)

8:25 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

En hebben deze nieuwe vriendjes al in jouw labtopscherm naar deze foto gekeken?

8:47 p.m.  
Blogger Chantal said...

Leuk dat je weer in weblogland bent teruggekeerd.... ik las je altijd erg graag..... en ga dat nu ook doen.
Je verhaal is weer heel mooi beschreven.....

10:34 a.m.  

Een reactie posten

<< Home