donderdag, juli 13, 2006

Schatplichtig

Iemand zet op een ochtend een kop the en daarna begint hij aan een lang gepland onderzoek waarvan de uitkomst niet valt te overzien. Hij legt een kaartensysteem aan, hij gaat op zoek in de stadsbibliotheeken hij bezoekt het archief. Ook wandelt de man veel door zijn geliefde stad. Hij heeft verschillende adresjes waar hij geregeld even binnen stapt voor een goed gesprek, een curieus boek, een maaltijd of een pint. Gaande het boek worden de verhalen die de hoofdpersoon tegen komt steeds geweldiger en hermetischer. Historische feiten blijken flexibel en onbekende weetjes duiken overal op. Geert Claerhout moet toezien terwijl zijn historisch wereldbeeld voor zijn ogen transformeert en tegelijk is de onbereikbare liefde dichter bij dan ooit. Goede vrienden, zakenrelaties en ogenschijnlijk toevallige passanten vormen bij dit alles een passende entourage.
Tegen de achtergrond van een eeuwenoude stad die voor de oplettende beschouwer altijd bereid is nieuwe geheimen prijs te geven combineert de schrijver met speels genoegen feit en fictie, hartzeer en levensgenot.

Deze week heb ik eindelijk de atmosfeer bereikt die in het boek beschreven wordt. Vanaf nu zal ik mijn weg op eigen kracht moeten gaan.

1 Comments:

Blogger esther maria said...

Ik las net:
"De goden hebben hun getal"
uit

en begrijp dit stukje beter.

Hoe curieus óók:
Voor ik zijn sterfdatum googelde gokte ik - zoekend naar 'schatplichtig'- op maanden in je archief;
de datum die ik in een necrologie vond was nét degene in de maand na die waar ik gestopt was.

9:19 p.m.  

Een reactie posten

<< Home