vrijdag, februari 10, 2006

De hulplijn

Vanochtend belde ik een nummer waarbij gebruik gemaakt werd van spraakherkenning. Althans, dat werd gezegd. Ik ben er van overtuigd dat achter de computerstem die je te woord staat een enorm team van telefonistes schuil gaat.

Als je een nummer in een keuzemenu kiest, word je achter de schermen gewoon zoals vroeger via een schakelbord doorverbonden. En als je iets inspreekt, dan wordt snel een antwoord ingetypt dat de computer dan voorleest. Ik vind dit een heel beklemmende gedachte. Als het rustig is, zullen de medewerkers van het telefoonnummer wel met elkaar praten over wie ze allemaal aan de lijn hebben gehad en wat voor dingen de mensen allemaal zeggen. Ze lachen dan allemaal heel hard als iemand bijvoorbeeld vertelt dat die meneer met die nasale stem, die altijd eerst omstandig zijn keel schraapt en dan uiterst langzaam zijn tekst inspreekt, weer gebeld heeft. Of ze laten de computer voor de grap naar de boordmaat, in plaats van de schoenmaat vragen.
Maar dat laatste doen ze maar heel zelden, want de mensen mogen geen achterdocht krijgen.

5 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Wat een schitterende, toepasselijke foto weer.....

9:36 a.m.  
Anonymous Anoniem said...

Veel 'hulp' zal je er dan niet aan gehad hebben. Dan prefereer ik eerder de mevrouw op de foto dan een ijskoude stem.

7:58 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Toets '25' voor het hoofdmenu.

9:45 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Weet je waar ik de allergrootste hekel aan heb bij telefonische kiesmenu's?

"U heeft voor de optie Nederlands gekozen. Is dit correct? Kies 1 om te bevestigen, kies 2 om..."

En ja, het plaatje is weer geweldig.

8:36 a.m.  
Anonymous Anoniem said...

Ik zit met angst en beven te wachten op het moment dat men ook het telemarketeer-gebeuren door de computer gaat laten regelen... :-S

1:59 a.m.  

Een reactie posten

<< Home