vrijdag, januari 06, 2006

Vreugde

Terwijl ik me door de nauwe achterafstraatjes richting centrum haast, zie ik in mijn ooghoek Anna en haar broertje Guy op de stoep lopen. Ik heb nu even geen zin in gezellig doen en fiets door. Met mijn fel geschilderde fiets spring ik echter gemakkelijk in het oog en achter mij roept een vrolijke kinderstem mijn naam.

Anna woont met haar broertje en haar moeder tegenover ons op drie hoog. 's Zomers als we op het terras zitten komt ze er wel eens bij staan voor een babbeltje; vervaarlijk balancerend op de vensterbank aan de overkant van de straat. Wat je vanaf ons van het interieur kunt zien is een enorme chaos en de eerste keer dat ik Anna's moeder ontmoette, dacht ik dat ze een drugsprobleem had. Inmiddels weet ik dat ze uitsluitend drinkt. Verder is er zo nu en dan een man in huis, waarvan het me nog niet duidelijk is of het nu de huidige vriend of de ex van Anna's moeder is. Guy tenslotte, gaat 's ochtends met een busje naar school en wordt later denk ik een geweldenaar. Vaak zie ik de kinderen 's avonds hun eten halen bij de snackbar aan het einde van de straat of bij de pizzaboer aan de andere kant.

Met haar roze bontlaarsjes, gewatteerde helderrode jasje en regenboogsjaal komt Anna blij op me toe gehuppeld. Ik vraag hoe het gaat. 'Heel goed!' is het stralende antwoord. 'Ik ga vandaag voor het eerst naar de bibliotheek!'

8 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Ha! De bibliotheek als toevluchtsoord.

4:38 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Hopelijk is Anna's enthousiasme voor de bibliotheek blijvend!
Nog gehoord of het haar bevallen is?

2:11 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Ik ben benieuwd naar het gezicht van de bibliothecarissen als de dartele Anna één van de zware stoelen naar achteren schuift, er op de zitting klimt en haar vrolijke sjaal om de nek van één van die sombere koppen hangt

2:25 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Dat Anna maar verknocht moge raken aan boeken en zichzelf het benauwde milieu waar ze in verkeert uit leest.

1:43 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Bedankt voor je reactie op mijn weblog ;-)

2:50 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Laat het haar ontsnapping uit de realiteit worden...met haar neus in een betere (boeken) wereld...

4:10 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Vryage, die laatste büste kende ik nog niet. Nieuw aangeschaft? en wat zie ik daar op die stoel liggen....? Is dat een zweepje?

9:10 a.m.  
Anonymous Anoniem said...

Uw Herenkamer begint al aardig vorm te krijgen, maar mag ik alstublieft dat randje op de globe afstoffen, het stof doet pijn aan mijn ogen.

4:41 p.m.  

Een reactie posten

<< Home