zaterdag, februari 25, 2006

Vrijheidsbeperking

Machines werken in dromen meestal niet zoals verwacht en teksten zijn doorgaans onleesbaar.

Ik ken deze wetmatigheid uit eigen ervaring. Recentelijk is het mij bijvoorbeeld overkomen dat ik in mijn pc een extra ingang voor vhs-cassettes ontdekte. Verder heb ik in het verleden wel eens achteruit gefietst. En de auto die niet meer remt is natuurlijk een bekende klassieker. Een ander recent voorbeeld is dat ik een stuk Engels begon te lezen, maar geen samenhang in de onbegrijpelijke woorden kon ontdekken. Hierop heb ik mezelf toen verteld dat het waarschijnlijk Middeleeuws Engels was. Ook overkomt het me wel dat ik begin te lezen, maar dat ik de ogen dan niet open kan houden en dat ik dan in mijn droom in slaap val. En tenslotte bevatten tijdschriften en stripboeken die ik dromend opsla nooit de beloofde inhoud.

Nu is mij verteld dat ik, als ik mij op dergelijke abnormaliteiten ga concentreren al slapend een bewustzijnsniveau kan bereiken waarop je je dromen kunt gaan sturen. Maar iedere keer dat ik dat tot nu toe geprobeerd heb, realiseerde ik me gelukkig nog net op tijd dat juist het onverwachtse dromen zo leuk maakt.

5 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Dat van machines herken ik niet, maar van teksten wel. Klopt. Ik heb ooit gedroomd dat ik een boek moest leren... ik las teksten, kon ze onthouden, maar de tekst werd steeds vager en incoherenter.

Heel bizar.

10:10 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Dit zijn ook wel zo ongeveer mijn ervaringen.
Alleen droom ik dan niet.

12:39 a.m.  
Anonymous Anoniem said...

Sukkels! Als je toch kan kiezen tussen een onverwachte wending of Angelina Jolie in je slaapkamer is de keuze toch snel gemaakt?!?

3:56 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Dingen lukken wel vaker niet in mijn dromen. Als ik opsta, ben ik gelukkig dat het een droom was. En wat een passende afbeelding ook: een uiltje vangen!

2:50 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Mijn ervaring is, dat mijn dromen zich het beste (enigszins) laten sturen op de grens van dromen en wakker worden. Heel vervelend als het een prettige droom is die ruw verstoord wordt door de wekker! ;-)

2:04 a.m.  

Een reactie posten

<< Home