woensdag, september 27, 2006

Bluf

Het energiebedrijf is langs geweest met een ongekend mooie aanbieding voor een ultra modern bewakingssysteem. Er werd een aanbod gedaan dat ik niet zou kunnen afwijzen. Het is me toch gelukt. Dat is nu zo'n drie weken geleden en de concurrentie begint zich te roeren.

Het is een uur of vijf en de voordeurbel gaat. (Vrienden komen via de achterdeur.) De jongeman in keurig pak stelt zich voor met naam en toenaam. Hij is van Home-secure of zoiets en hij vertelt hoe iemand hier in de straat een enorm slechte deal gesloten heeft en nu aan een veel te duur alarmsysteem vast zit. Daarom komt hij nu met een veel beter aanbod. In mijn ooghoek heb ik inmiddels gezien hoe we zijn opgemerkt door de buurjongetjes. Ze zijn gestopt met hun spel en komen nieuwsgierig dichterbij. Geïnteresseerd luisteren ze toe terwijl de verkoper zijn verhaal doet. Hij wordt hierdoor danig uit zijn concentratie gehaald. Ongemakkelijk maakt hij er een grapje over: 'zo, wat een belangstelling.' -'Dat zijn mijn buurjongens en ze willen altijd precies weten wat er gebeurt' leg ik uit. 'Oh eh, je kent ze dus?' -'Ja, dat is Wokan, Ufuk en dat is Ahmet.' -'Ik woon daar' voegt Ahmet er nog met een schaapachtige grijns toe en hij wijst naar de overkant van de straat.

De verkoper is duidelijk even van zijn apropos en ik zie mijn kans schoon: 'Kijk, dit zijn mijn bewakers; zij houden alles voor me in de gaten. Dus ik denk niet dat ik dat systeem van jou nodig heb'. De jongen reageert bevestigend en vertrekt.

2 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Weer een geweldig verhaal met sublieme foto erbij :-)!

10:36 p.m.  
Blogger Cursief Huigje said...

Schitterend!!

9:05 a.m.  

Een reactie posten

<< Home