donderdag, september 17, 2009

Nadagen

Het is weer donderdagmiddag en het is gezellig druk op het terras. De Kleine Reisgenoot drinkt chocomel en knabbelt van zijn zoutjes. Ik drink het bier van de maand en zie dat de bomen verkleuren.
Vorig jaar nam ik me enkele malen voor een stukje te schrijven over dit seizoen. 'Dagen van koper' zou ik het noemen; 'Herfstbronst' of 'Geladen dagen'. Rond deze tijd stralen armoedige neoklassieke gevels in de vroege ochtendzon altijd als Toscaanse palazzo's. Overdag wil de frisheid net niet meer uit de schaduwen wijken en 's avonds is er soms nevel. Het zijn de kleuren, de lichtval en de tinteling in de lucht. Het is de onzekerheid of er morgen misschien niet nóg weer zo'n laatste dag komt. Er heerst een gevoel van urgentie en ik voel een hunkerend diep verlangen. De afgelopen tijd heb ik aantekeningen gemaakt over een lief meisje in de trein naar Brussel en over hoe ik nu zeker weet dat ik een tegenvoeter in Afrika heb. Ook heb ik me laten inspireren door de meest westelijke kroeg van Europa. Verder waren er vreemde telefoongesprekken, schrijnende burenruzies en mooie archiefvondsten. Twee vriendinnen roddelen over een collega en twee collega's klagen over een klant. Aan het derde tafeltje wordt de lokale politiek verklaard en achter mij zit een verliefd stelletje. Samen met de Kleine Man krabbel ik bierviltjes vol rondjes, krassen en krullen.
Dit mag de laatste mooie dag van het jaar zijn. Het was fijn, bedankt, tot ziens.

2 Comments:

Anonymous Johnnygoestokigali said...

Heel fijn stukje. Is me uit het hart gegrepen.
Kleine omissie: de geuren van de herfst. Wat is herfst zonder geur? "Vreemd voldaan bespeur je allerwegen, de geuren van verwording en verval." aldus een Groningse herfstdichter.

Foto is een trouvaille. Tja, in Afrika is het altijd zomer en dus nooit herfst. Geen feest. Soms aan het einde van de middag hangt er even een moment dat ik denk: ha, herfst. Maar voor het goed en wel is doorgedrongen is het al donker. Geniet dus ook voor mij, en hou me op de hoogte.

12:21 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Het is weer genieten.....van de herfst en van dit verhaal.....

7:23 p.m.  

Een reactie posten

<< Home