maandag, oktober 19, 2009

Bevestiging

'Het jongetje heeft een boekje geschreven.' Dat is ongeveer hoe ik er over denk. Mensen om mij heen zien dat anders. Het werkje van 112 bladzijden wordt door hen een 'boek' genoemd en daarbij vragen ze extra aandacht voor de vormgeving en de fotografie.
Een onverwacht uitvloeisel van mijn onderzoek is dat ik onlangs een hele dag met een cameraploeg en een regisseur van een lokale omroep op stap ben geweest. We hebben kerken bezocht, in een archief gefilmd en mensen geïnterviewd. Bij dit alles was ik de gids die aan toekomstige toeschouwers moest uitleggen waar we waren en wat er gebeurd was. Na een wat stroef begin, ontdekte ik mezelf op de mooie lokaties en in het stralende herfstweer steeds meer als schrijver, expert en zelfs als authoriteit. Takes over doen werd leuk en kernachtige quotes een uitdaging. Staand in het open veld, bij een eeuwenoude sloot drongen zich zelfs heel even beelden op van een gevierd auteur met een eigen televisieserie. Eén van de geïnterviewden vroeg me of mijn boek ook dik was en zowaar hoorde ik mezelf op gearriveerde toon zeggen dat kwaliteit meer zegt dan kwantiteit. De euforie heeft nadien nog enkele dagen nagegloeid, maar is inmiddels volledig verdwenen.
Het laatste sprankje werd vandaag gedoofd door de conducteur die me vroeg of ik ook een studentenkaart had. Ter verduidelijking merkte hij op dat ik heel goed een eeuwige student had kunnen zijn.

2 Comments:

Anonymous Pepa said...

Humor..!

10:22 a.m.  
Anonymous maria said...

'Al was hij honderden keren voor de camera geweest, vrijwel zolang als de televisie bestond, toch maakte zich nog steeds een lichte opwinding van hem meester als het weer zo ver was.'

S, blz.18

8:25 p.m.  

Een reactie posten

<< Home