zondag, oktober 09, 2005

Koopkracht

Ik ben buiten en de buurtkinderen hangen er weer eens gezellig omheen. De vader van een van hen komt er ook bij en we raken in gesprek. Hij vertelt over hoe hij vorig jaar voor het eerst in Istanbul is geweest:

'Een enorme stad joh. En wat een verschil daar tussen arm en rijk. Jullie zijn er ook geweest? Wat hebben jullie gezien? Oh ja, de zelfde standaard dingen ja. En dat verkeer. Enorm, dat houdt nooit op. Ja inderdaad al die handelaars. Het maakt niet uit welke taal je spreekt; ze praten gewoon met je mee. En zaken doen hè, altijd maar handelen. Ik kwam daar in het hotel iemand tegen die ook uit Nederland kwam en die had net zo'n auto voor zijn zoontje gekocht als ik en ik had daar 15 miljoen lira voor betaald. Dus ik vraag hem hoeveel dat wagentje gekost had. 9 miljoen! Ik heb maar niks gezegd, maar ik dacht wel: shit, een Turk die slechter afdingt dan een Hollander.'