donderdag, december 01, 2005

Documenteren

Dat ik tijdens het IDFA veel films zie heeft invloed op hoe ik mezelf en mijn omgeving zie.
Ik kom aan op het station en ga naar mijn fiets. (Over de schouder gefilmd.) Ik haal mijn fiets van het slot en uit de stalling. (aantal korte close ups) Ik fiets door de stad. (weer over de schouder getoond en met ademhalen) Er is een café te zien en ik kom om de hoek aanfietsen en betreed het pand. (Statisch totaalshot. Als de deur open gaat klinkt er muziek.) Ik kom binnen (Camera intern, recht in gezicht. harde muziek.) Het is druk en vol in het café ('pan' halftotaal door ruimte, eindigend bij mij.) Ik zie mijn lief en haar collega's. (Inzoomen tussen andere cafébezoekers door) Ik ga naar ze toe. (Weer volgen over schouder) Er wordt gezoend en gegroet (half totaal van schuin achter. Veel herrie; niks te verstaan) Ik probeer een aantal keer aan de gevoerde gesprekken deel te nemen, maar dat lukt niet. ('En profiel') De groep en mijn lief gaan verder zonder mij. (Camera beweegt van groep naar mij alleen, half-totaal, met een vol en druk café achter mij.) (Scénes van bierbestellen, pratende en lachende mensen en ik alleen, met een bijna leeg glas bier) Ik drink mijn glas leeg. (close up) Ik zet het glas met een beslist gebaar terug op de bar. (half totaal schuin van achteren.) Ik loop naar mijn lief en zeg haar iets in haar oor. (weer over mijn schouder en tekst door omgeving niet te verstaan.) Ik draai me om en loop resoluut naar de deur, het café uit. (Camera blijft stil staan; volgt mij met 'pan': ik naar camera, er langs en dan er vanaf.) Mijn lief en de groep blijven verbaasd achter. Alle gesprekken zijn gestaakt (Groep in halftotaal van voren.) Ik pak mijn fiets en vertrek. (Totaal café.) Ik fiets weg. (Camera rijdt in half totaal voor me uit en toont café op de achtergrond.)

Nu zou je verwachten dat mijn lief naar buiten komt, om mij na te roepen of achter mij aan te gaan. Maar dit is geen film.

5 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Grappig hoe je jezelf in zo'n filmisch decor plaatst. Godard is er niks bij.

11:05 a.m.  
Anonymous Anoniem said...

De niet-filmwereld van mijn huisgenootje vandaag: ik kom aan op het station en ga naar mijn fiets. Of liever gezegd: ik kom aan op het station en wil naar mijn fiets gaan. (close up, great shock)

Maar dan moet er nog wel een fiets zijn om heen te gaan natuurlijk.

Het verification word voor vandaag is "lunkweg". Volgens mij is zelfs jouw verificationhokje een beetje toe aan vakantie...

6:52 p.m.  
Blogger Polle said...

Wat mooi geschreven.
Misschien speel je in de verkeerde film mee?

9:06 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Zo kan het gebeuren dat ik een uur door de stad dwaal en uiteindelijk alleen maar twee mooie foto's heb gezien.

3:56 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Hé, dat is Valentino

12:10 a.m.  

Een reactie posten

<< Home