dinsdag, april 25, 2006

Spijsvertering

Om half elf ben ik bij Jan en voor ik goed en wel binnen ben heb ik al een kop koffie en een gevulde koek toegestopt gekregen.
We gaan vandaag een selectie maken uit zijn verzamelde werk. Zijn schilderijen en collages bedekken in totaal honderdvijftig vierkante meter muur terwijl in de film maar ruimte is voor zes stukken. Jan heeft al een voorselectie gemaakt van zeventien titels en daar moet nu een definitieve keuze uit komen. Zonder de stukken eerst te zien, laat ik Jan uitgebreid vertellen waarom hij dit werk geselecteerd heeft. Dit is een tijdrovend proces en voor ik er erg in heb zijn we drie koppen koffie en krakelingen verder en is het tijd voor de lunch: Brood met een centimeterdikke laag roomboter, plakken worst en een schep vleessalade; weggespoeld met nog meer koffie. En ondertussen blijft Jan maar praten en probeer ik het te volgen en aantekeningen te maken. Zijpaden, details, kruisverbanden en blinde vlekken beginnen een onnavolgbare lappendeken te vormen terwijl de middag vordert en er bier op tafel komt met enorme hompen kaas. Na het laatste werkstuk rond ik zo snel mogelijk af en stap ik met een volle maag, een tollend hoofd en een opgeblazen gevoel op de fiets.
Het is een verwarde rit. Ik zie me geconfronteerd met een enorme warboel aan verhalen en beelden en ik heb geen idee waar ik het moet zoeken. Thuisgekomen zie ik in de toilettegels gelukkig ineens haarfijn de structuur van de documentaire afgetekend.

2 Comments:

Anonymous Anoniem said...

He Vriend, dat klinkt als een spannend project. Hoop er snel eens meer van te horen ;)

9:01 a.m.  
Anonymous Anoniem said...

De plaatjes vertellen het verhaal.

7:57 p.m.  

Een reactie posten

<< Home