vrijdag, augustus 17, 2007

Mazenjager

Hoe zal ik hem beschrijven. Hij komt wat verward over. Grijze pantalon, versleten riem waarvan het uiteind los hangt, schoenen waarvan je je afvraagt waar je zoiets nog kunt krijgen en een overhemd met frisse streep, waarschijnlijk gekocht bij een textiel-discounter. Ook heeft hij een linnen schoudertas bij zich met spul er in. Na de onvermeidelijke begroeting begint hij ongevraagd te praten:
'Maar weet u, het ís vandaag toevallig inderdaad een goede dag. Want weet u, het is zoals ik altijd zeg, het is maar hoe je naar de werkelijkheid kijkt. En als je dan goed op let, dan kun je soms ineens een kans zien waar je anders zomaar aan voorbijgelopen was. Begrijpt u wat ik bedoel? Kijk ik bedoel, het is eigenlijk net zoals in die ene film weet u wel, die film over die man die al die pakjes yoghurt koopt omdat hij iets gevonden heeft. En dat hij dan allemaal airmiles kan krijgen ofzo en daar niet voor hoeft te betalen. Maar dat is dus niet alleen in de film zo. Want als je dus goed op let en om je heen kijkt, dan zie je dus dat dat soort dingen dus ook in het echt kunnen gebeuren! En dat had ik dus vandaag. Ja meneer, vandaag had ik dat, dat ik ineens ik zal maar zeggen een gat in het systeem zag. Zomaar een klein dingetje waar nog niemand aan heeft gedacht. En daar ga ik nu dus iets mee doen. Want ik had dus een electriciteitskabel gekocht die precies 10, 99 kostte en dat heb ik toen met mijn bankpasje betaald want anders rekenen ze te veel. Maar toen ik dus thuis kwam bleek het niet de goede kabel te zijn dus toen heb ik hem terug gebracht en mijn geld terug gekregen. Maar die 99 cent die krijg je natuurlijk niet terug. Want ze geven je gewoon elf euro en dus één cent te veel. En die heb ik dus gewoon gekregen! Daar hoefde ik niks voor te doen. En daar zit het hem dus in, in dat afronden van die bedragen. Want toen dacht ik dus, als ik dat nou eens met veel meer dingen ga doen. Dat ik van iets heel veel ga kopen en het dan weer terug breng. En dan dus niet zomaar een beetje, maar echt met hele grote aantallen tegelijk. Dan kan dat dus best eens wat gaan opleveren, denkt u niet.'
Ik wilde mijn gesprekspartner er juist op attenderen dat je met de huidige afrondingsregels nooit meer dan twee cent winst kunt hebben per transactie, toen hij zelf dit punt al benoemde: 'Maar dan moet je niet met bedragen van 99 cent werken, want dat gaat te langzaam, dan moet je artikelen uitzoeken met 98 cent, want dan gaat het twee keer zo snel.'

2 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Knap dat je de lijn in zijn verhaal hebt kunnen vasthouden....

11:10 a.m.  
Anonymous Anoniem said...

Waarschijnlijk dacht jij de hele tijd: "afronden, maat, afronden.."

Trucido
http://trucido.skynetblogs.be

11:07 p.m.  

Een reactie posten

<< Home