dinsdag, maart 18, 2008

Jeugdherinnering

In 1943 liggen op een Nieuw-Guinees strand de lichamen van Amerikaanse soldaten die gesneuveld zijn tijdens de landing. Aan de wijze waarop het voorste lijk in het zand ligt kun je afleiden dat ze hier al enige tijd liggen.

Deze en vele andere foto's uit het midden van de 20e eeuw stonden in een boek dat ik als kind talloze keren met veel aandacht heb doorgekeken. De onderschiften waren in het Engels en gingen aan mij voorbij. De beelden herinner ik me echter nog levendig: een Japanse soldaat die met een opgeheven zwaard op het punt staat om een geallieerde krijgsgevangene te onthoofden; mannen die stenen gooien naar aanrollende tanks; een zwarte Amerikaan omringd door bijtende politiehonden; een Vietnamees die op straat geëxecuteerd wordt en zo ging het maar verder. Onlangs heb ik het boek uit mijn jeugd teruggevonden en al bladerend besef ik me pas wat ik als kind allemaal wel niet gezien heb. Hier en daar vond ik het misschien wel een beetje spannend, maar zonder er verder over na te denken was het bekijken van deze foto's vooral interessant.

Alleen bij de foto van de gesneuvelde Amerikanen heb ik nog een concrete herinnering: telkens wanneer ik er naar keek, bedacht ik hoe vervelend het voelt als je op het strand in de brandende zon strakke, natte kleren draagt.