maandag, maart 03, 2008

Overschot

Het begon allemaal met een drietal wekflessen met fruit, afkomstig uit de kelder van de moeder van een vriendin van vrienden van ons. De pruimen dateerden uit 1998, de kersen uit 2001 en de kruisbessen waren al in ’96 geplukt.

Bij het ouderlijk huis hoorde een grote tuin vol fruitbomen en de moeder had de oogst vroeger altijd ingemaakt en er vlaaien van gebakken. De hele familie kon daar dan naar hartelust van eten. Ooms en tantes kwamen dan ook langs met neefjes en nichtjes en iedereen zag het hele jaar uit naar het volgende vlaaienfeest. Later toen de kinderen al uit huis waren, bleven ze in de zomer speciaal terugkomen voor de vlaaien. Maar zoals dat gaat kreeg iedereen geleidelijk meer de handen vol met zijn eigen leven en bleef de een na de ander steeds vaker weg wanneer het oogsttijd was. De jaren verstreken en toen kwam de dag dat moeder naar een verpleegtehuis ging. De kinderen vonden bij het leegruimen van het huis honderden flessen gewekt fruit in de kelder en die zijn ze toen maar in hun vrienden- en kennissenkring gaan uitdelen. Zo zijn ook die drie flessen op ons aanrecht beland.

Na eerst nog enkele maanden tegen de obscure inhoud van de flessen aangekeken te hebben, heb ik eerst een pruimenvlaai gemaakt. Daarna volgden de kersenvlaai en de kruisbessenvlaai. Afgelopen maandag heb ik een aardbijenvlaai gemaakt met verse aardbijen. Mijn lief at er nauwelijks van en omdat het gebak begon uit te drogen heb ik vannacht de overgebleven halve vlaai maar in mijn eentje opgegeten.