zaterdag, december 09, 2006

A4

Als stijloefening geef ik mezelf de opdracht om een wit vel papier te beschrijven en daarbij denk ik hard op:

Gevat zou ik kunnen volstaan met de opmerking: 'Maar dan is het niet wit meer.' Maar dat zou flauw zijn. Een andere oplossing die een beetje als valsspelen voelt is het beschrijven van het productieproces van het papier. Daarbij zou ik dan denk ik vooral iets willen weten over het formaat van het papier, de dikte en natuurlijk het gebruikte bleekproces. Je zou op die manier een vel papier als het ware kunnen zien ontstaan, maar dat is wat anders dan wat het 'is'. Hoe ziet een vel wit papier er uit? Het is ongeveer 20 bij 30 centimeter, er is niet op getekend of geschreven en het is ongekreukt, zodat de lichtval overal op het vel gelijk is. Verder is het van belang dat er wit licht is. En dan zijn we weer van het papier af.. Andere beschrijvingen waarbij de context wordt betrokken voldoen evenmin aan de opdracht. Tenslotte een microscoop nemen en vertellen dat het witte vel papier in wezen helemaal niet wit is lijkt me ook geen boeiende uitkomst.

Ik zit hier natuurlijk gewoon wat om de hete brei heen te draaien. Maar wat ik nou zo frappant vind, is dat ik me ondertussen wel gerealiseerd heb dat een vel wit papier voor mij een belofte inhoudt waarvan ik bang ben dat zij bij de eerste aanraking zal vervluchtigen.

2 Comments:

Anonymous Anoniem said...

about:blanc

3:05 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Tabula Rasa

3:12 p.m.  

Een reactie posten

<< Home