donderdag, januari 04, 2007

Transcriptie

'Ja, dat lucht en ruimtevaart is dus geïnspireerd op de gedachte dat volkeren in Europa elkaar bestreden hebben en elkaar kortgeleden nog bestreden hebben; denk aan Joegoslavië en Kosovo. Dat het dus zo is dat dat symbool van dat vliegen en een looping maken is daarin verwerkt het is meer een Immelmann-turn. Een Immelmann-turn is dus een stijgende lijn en dan ineens naar beneden nou en daar werd bijvoorbeeld de Red Baron, de Rode baron, Von Richthoven, een Duitse jachtvlieger uit de Eerste Wereldoorlog ook bekend om. Een Immelmann, Immelmann was ook een vlieger. En die bewegingen van vliegtuigen, niet stuntvliegen, het ging zuiver om aktie pak weg Zierikzee werd gebombardeerd met bommetjes er uit gooien, Eerste Wereldoorlog; er zijn ook doden gevallen in Zierikzee. Maar dat was dus allemaal luchtvaart waarbij Fokker enerzijds en Koolhoven anderzijds de Duitsers van spullen voorzagen en Koolhoven de Engelsen. Koolhoven had een Engelse vrouw en is later ook Engelsman geworden. Hij is in Rijswijk woonachtig geweest aan de Nassaukade; zijn huis staat er nog. Ik heb dat uitgebreid het leven van Koolhoven ook gelezen. Heel interessant. Maar begon gewoon net als Pander met een klein fabriekje en dat fabriekje stond later op Waalhaven en dat is in de meidagen van ’40 weggevaagd. En Koolhoven als militair toestel was nog wel bekend maar dat stelde verder niks meer voor. Daar was geen markt meer. Maar Frits Koolhoven is dus een bekende Rijswijker geweest.'