woensdag, februari 14, 2007

Babbelen

Ik leidde een buitenlandse gast rond in onze buurt. Bij het winkelcentrum kwamen we Ome Cor tegen, die in ons Engelstalige gesprek een mooie aanleiding zag voor een bespiegeling over de lokale taalproblematiek:
'Zo, praat jij hier nou tegenwoordig ook al niet meer gewoon Hollands? In de supermarkt is ook alles al bijna onleesbaar met al die buitenlandse producten. En dat motte ze natuurlijk allemaal helemaal zelf weten, maar ik weet zo langzamerhand niet eens meer wat ik daar nou eigenlijk koop. En dat heb je hier dus overal. Van de week nog was ik daar verderop bij die garage en toen waren ze daar met z'n allen met zo'n kar bezig weet je niet. Echt een mooie wagen met een goeie motor, en een fijne lijn; een echte auto zal ik maar zegge. Maar ja dat gaat dan natuurlijk allemaal in hun eigen taal he, dus daar sta je dan effe een tijdje bij, maar je begrijpt er toch niks van. En op de markt of in de tram is het ook allemaal buitenlands. En over die koffiehuizen van hun hoef ik natuurlijk niet eens te beginnen.
Maar weet je wat het is, ik begrijp het ook allemaal best wel. Ik zou het denk ik zelf net zo doen als ik een eigen taal had. Dan zou ik die ook spreken. Ja toch? Maar ja, ik ken nou eenmaal alleen maar Nederlands.'

1 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Ik heb onlangs nog eens geschreven over een garage die zich afficheerde met "motormanagement".

5:58 p.m.  

Een reactie posten

<< Home