vrijdag, september 07, 2007

Naastenliefde

Bij ons in de buurt wordt een kleding-inzamelingsactie gehouden waarvan de opbrengst ten goede komt aan Koerdische vluchtelingen in Irak. Er zijn vorige week briefjes verspreid en vandaag staat hier en daar een plastic zak buiten. Ome Cor weet er ook van:
'Ja kijk, ik vind het natuurlijk hartstikke goed hoor dat ze dat doen, voor die mensen daar. Als je dat toch soms op de televisie ziet, weet je niet. Dan zie je van die spelende kinderen bij een uitgerbande tank of in de sneeuw. Nou dat doet je dan toch wel wat hoor en dat heb ik niet snel. Maar nee, ik heb niks dat ze daar kunnen gebruiken. Ik verslijt me kleren altijd tot op de laatste draad en anders is het zulke ouderwetse troep dat je zelfs die arme stakkers daar d'r niet meer in kunt laten lopen. Ellie had al wel wat kleren van d'r eigen klaargezet in een tas, maar toen zeg ik: 'Meid, heb je wel eens goed gekeken naar hoe dat soort vrouwtjes er hier in de straat bijloopt? Dan kan je toch niet verwachten dat ze daar in hun eigen land dat soort kleren van jou willen dragen?'
En trouwens, ik zag net dat Turkse buurvrouwtje van ons en ik weet van haar man dat zij ook Koerdisch zijn en die zie ik dus zo een partij kleren van haar zoontje ik de vuilcontainer kieperen. Dus je begrijpt, van mij hoeft het niet meer.