dinsdag, september 04, 2007

Vakantiegevoel

De scholen zijn weer begonnen. Vorige week kondigde het eind van de vakantie zich al aan. Iedere avond was er veel verkeer en rumoer in onze straat van families die in busjes thuiskwamen na ruim zes weken weggeweest te zijn. Ook Jusuf en zijn broertjes zijn weer terug.
Jusuf vertelt dat hij naar zijn tante is geweest die in een heel groot huis woont en dat hij daar iedere dag om zeven uur naar de stad ging. Hij zegt dat hij er niet zo veel aan vond, want zijn vader was niet mee; die moest thuis blijven om op het restaurant te passen. Op mijn vraag wat hij allemaal gedaan heeft in de vakantie, vertelt Jusuf hoe hij drie keer naar Drievliet is geweest. Zijn vader heeft niet alleen een restaurant maar ook een garage en ik herinner me dat Jusuf in mei enthousiast vertelde over de twintig toegangskaartjes die ze gekregen hadden als bonus voor het verkopen van een paar mercedessen. 'Maar in Turkije?' wil ik weten. 'Wat heb je in Turkije allemaal gedaan?'
'In Turkije werd ik iedere morgen om half zes wakker. Mijn tante heeft al grote kinderen en die werken in hun winkel in de stad en dan ging ik met ze mee.'