maandag, september 24, 2007

Warm welkom

Het misvormde kerktorentje lijkt tegen de avondzon op een afgebroken boomstam. Zwaluwen vliegen laag over de straat en Dolly -de gezelligste hond van het dorp- ligt als altijd op het grasveldje. Ze is weer een jaartje ouder geworden.
Terwijl ik begin met uitladen, gaat mijn lief samen met onze kleine reisgenoot op het bankje voor het huis zitten. Gister heeft hij een eigen paspoort gekregen en dit is zijn eerste buitenlandse ervaring. Als de auto leeg is, loop ik eerst even naar Henk, om ons te melden. Henk woont hier al meer dan tien jaar en spreekt nog altijd uitsluitend Nederlands. Toch lijken de meeste mensen hier in het dorp hem prima te begrijpen. Rond zijn huisje achter de kerk ligt altijd een chaotische verzameling van oude machines, bouwmateriaal en afgedankt huisraad. Straks wil ik nog gauw even wat walnoten in de tuin gaan rapen en ook moet ik voor het donker wordt nog een voorraadje brandhout uit de schuur halen.
Wanneer ik aanbel roept Henk dat er aan de deur niet gekocht wordt. Daarna gaat de deur open en krijg ik een denkbeeldig pistool tegen mijn slaap gedrukt: 'En waar is nou dat geboortekaartje dat je me beloofd had?'