donderdag, mei 22, 2008

Stadse fratsen

We zijn een weekje weg geweest en nu we weer terug zijn maak ik bij de bakker even een babbeltje met Ome Cor. Haarfijn legt hij me uit wat het verschil is tussen de stad en de provincie:
'Nou, je huis stond er nog he? Ja, ik heb het maar zo'n beetje voor je in de gaten gehouden, want je weet het natuurlijk maar nooit he. Waar ben je nou eigenlijk ook al weer naar toe geweest? Zat je weer tussen die koeien? Ja ik zeg er verder niks van hoor, want ik heb in mijn jeugd ook veel gereisd, maar ik vind dat je toch maar beter gewoon thuis kan blijven. Daar ken je buurt en de mensen tenminste. Ja toch? Maar ja, dat is hier tegtenwoordig eigenlijk ook al niet meer echt zo, met al die andere mensen, weet je niet. Maar ja, je moet het natuurlijk allemaal helemaal zelf weten, want jij komt daar oorspronkelijk toch ook vandaan, toch? Dus voor jou zal dat wel fijn zijn, zo even een weekje alleen maar gras en slootjes
Was zeker wel even wennen he, om hier weer terug te zijn; al die mensen en dan ook al die rotzooi. Ach, je moet maar zo denken: Hier heb je ook runderen en zwijnen.'