donderdag, mei 15, 2008

Studievoortgang

Jaren geleden was ik hier voor het laatst. Sindsdien is er veel veranderd in het archief en ik ben veel vergeten. Door de studiezaal-medewerker wordt ik aan een van de vaste bezoekers gekoppeld, met de woorden: 'Klaas, kun jij deze meneer even op weg helpen?' Klaas mompelt wat en dan leg ik uit wat ik zoek.
Kris-kras gaan we door de zaal. Uit de derde kast aan de linker kant neemt hij van de tweede plank een zwart boek dat in het verleden gerestaureerd is. Dat is het cahier van de floreentellingen. Daarnaast staat de concordantie die dit register koppelt aan de stemlijsten. Dan gaan we naar de kadastrale catalogus van het bestudeerde gebied en vervolgens komen we bij de kast met de toegangen op het archief. Links en rechts worden banden ter hand genomen die op de rug alleen cryptische termen als T 12.01 of bijvoorbeeld R9 A-G tonen. 'Ik vind deze boeken eigenlijk altijd op maat' vertelt Klaas. Verdere uitleg blijft achterwege. Voorlopig denk ik dat ik wel even vooruit kan, maar mijn gids is nog lang niet klaar. In de kaartenzaal duikelt hij wat plattegronden voor me op en ook krijg ik enkele handgeschreven inventarissen en genealogische overzichten aangereikt. Ik tel de uren die me nog resten tot aan sluitingstijd en begin me zorgen te maken. Hoe kon ik ook denken dat ik dit vandaag 'wel eventjes' zou uitzoeken.
Dan komt Klaas met de zorgvuldig geplaatste genadeklap: 'Maar met dit onderwerp is ook al wel het nodige gedaan hoor. Je moet maar eens gaan praten met Henk Walstro uit Japiksgat; die is daar al jaren mee bezig en weet er alles van.' Discreet noteer ik: 'Walstro ontlopen'.

1 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Klaas ontloop je in het vervolg ook een beetje....;-)?

7:11 p.m.  

Een reactie posten

<< Home