dinsdag, september 16, 2008

Erfgoed

'Oh, juist ja, de marine. Nou mijn familie zat ook bij de marine en mijn grootvader is zelfs admiraal geweest, dus daar weet ik wel wat van. Er is zelfs een schilderij waar hij op staat.'

'Het is een schilderij van de koninklijke galei..' -'Oh, je bedoelt waarschijnlijk de koninklijke sloep.' 'Ja precies, die ja en die werd dus gebruikt wanneer hare majesteit de vloot af nam..' -'Dat heet de vlootschouw.' 'Inderdaad ja. En dan zie je daar al die jonge matrozen op dat schip aan het roeien..' -'Nou, dat zijn adelborsten hoor. De sloep van de majesteit wordt niet zomaar geroeid door matrozen.' 'Nee, nee, natuurlijk niet; ja door adelborsten. En wat ik zeggen wil, mijn grootvader was toen dus commandant van dat schip en dan zie je hem dus als jonge adelborst op dat schip staan..' -'Inmiddels als officier dan waarschijnlijk.' 'Ja, dat moet haast wel.'
'Maar als je hem daar dan zo ziet, dan denk je toch: Wij als zeevarende natie.. En daar heeft mijn geslacht aan bijgedragen.'

1 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Jeueuh, jodelohodie!

7:43 p.m.  

Een reactie posten

<< Home