zaterdag, september 13, 2008

Netwerk II

Pelgrim staat op een mailinglijst van het gemeentearchief. Vandaag is hij uitgenodigd voor de opening van een tentoonstelling over oude stadsplattegronden in de hal van het stadhuis. Tijdens de borrel loopt Pelgrim toevallig zijn huisgenoot Vrijer tegen het lijf.
'Joh, wat doe jij hier? Nooit geweten dat jij je in dit soort dingen interesseert.' Pelgrim wees naar de oude platen aan de wand en Vrijer knikte bevestigend. 'Het is inderdaad nog altijd oud spul, maar liever dit hier dan die hoosbui buiten. En jij, lekker aan het netwerken zie ik?' -'Ach, netwerken..' Pelgrim maakte een relativerend gebaar. Ja ik ken hier wel wat mensen, maar verder niet echt. Wel grappig trouwens als je er zo naar kijkt: Die man daar is van 'Binnenstad beter' en we hebben samen in een overleg gezeten. En dat is de beleidsambtenaar voor archeologie. Met hem heb ik een paar jaar geleden nog een opgraving gedaan. Oh, en die vrouw daar is van die rondleidingen toen in de Grote Kerk; die andere, daar heb ik wel eens mee gesproken over dat oude huis en die man bij dat tafeltje is van de historische vereniging. Maar ik weet niet wat ik er mee moet. Al die contacten liggen in het verleden en ik zie niet hoe daarop verder te bouwen valt.
Vrijer had het verhaal van zijn huisgenoot maar met een half oor aangehoord. Zijn aandacht werd opgeëist door een forse man in een maatpak die door de hal liep. 'Zeg, is dat niet die Amerika-expert? Die moet ik even spreken; misschien kunnen we samen eens een project doen.'